Jellicoe Road

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
 
 
Jag har nu läst ut Jellicoe Road skriven av Melina Marchetta. Den var väldigt intressant då handlingen utspelar sig i Australien i hennes hemtrakter och det är ju inte ofta dagens ungdomsböcker utspelar sig "Down Under" så det gillade jag. Här är iaf handlingen ( tyvärr på engelskaden här gången):
 
"Abandoned by her mother on Jellicoe Road when she was eleven, Taylor Markham 17, finally confronts her past. Hannah, the closest adult she has to family, disappears. Jonah Griggs, moody stares and all, is back in town. If Taylor can put together the pieces of her past, she might just be able to change her future."
 

Den handlar om att skolan som hon går i leker typ "krig" med en annan skola i närheten och kadetterna som är en militärskola som har ett läger i jellicoe under 6 veckor på hösten. I början på skolåret blev hon vald till ledare för sitt elevhem och dessutom ledare av alla elevhemsledarna vilket gör att hon har ansvar för många ungdomar. Så samtidigt som Taylor försöker komma på vem hennes föräldrar är så måste hon också hålla de andra borta från sin skolas marker. Och tillråga på allt så är ledaren för kadetterna en kille som hon rymde med för några år sedan. 
 
När hon först kom till jellicoe fick hon bo hos Hanna som är det närmsta en mamma hon kommit sedan hennes mamma lämnade henne på 7-eneleven när hon var 11. När hanna försvinner i början på den här boken försöker Taylor ta reda på vart hon tagit vägen. Hon kommer på att boken som Hanna skriver på egentligen är en biografi och genom att ta reda på vad som hänt med människorna i boken så försöker hon hitta Hanna.
 
Allt detta bygger upp för en väldigt känslosam historia. I början är det svårt att hänga med i vem som är vem och vilka regler som gäller vart osv. Det tog mig nog nästan 100 sidor innan jag kände att boken faktiskt var bra och att jag kände att jag förstod vad som händer och för en 330 sidor lång bok är det en väldigt lång startsträcka. MEN trotts detta så tyckte jag att boken blev riktigt riktigt bra mot slutet och jag kunde nästan inte lägga ner den. 
 
Den här boken får ett betyg på 4 av 5 och jag rekommenderar er att läsa den! :D
 
 
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top