Irriterande!

Books / Permalink / 3
Något jag har lite svårt för är när men har flera delar i en bokserie men att dom inte ser likadana ut. Jag har en serie (Fallen) där jag köpt den första som häftad i butik och där jag nu har nummer två i serien, också i häftad, men i en storlek större? Det är ju helt konstigt? Hur kan det finnas så många olika i häftade former? Det ser ju inte alls bra ut i min bokhylla. Och jag vet inte vad jag ska göra åt det, för jag vet ju inte vilka butiker både på nätet och på riktigt som har samma storlek på böckerna? 
Samma sak gäller min Bloodlines serie. Den första köpte jag på Amazon för några månader sedan och nu när jag fick nummer två tidigare i veckan var bok nummer två så sjuukt mycket större, men båda är ju häftade? 
Jag fattar verkligen inte det där...
 
Sen finns det ju en del fall, som med min The Selection serien, där den sista kommer i Hardcover långt före den häftade så att man måste köpa den om man vill läsa direkt. i Det här fallet får jag ju självklart skylla mig själv, men jag stör mig ändå lite på det när jag ser hela serien i bokhyllan. *Suck* Vilka I-landsproblem jag har... Men kände att jag behövde skriva ut hur mycket detta stör mig och är det någon där ute som kan tippsa så att man får samma storlek på hela serien så skulle jag uppskatta det massor! Finns det kanske extrainfo när man köper över nätet på storleken? Intressant fråga va ? ;) Hahaha
 
Här har ni bild på två av dom serier som stör mig lite i bokhyllan.
 
 
#1 - - Petra:

Sånt där tycker jag är jättestörigt, så jag förstår att du blir less. :/ På The Book Depository finns ofta en länk på böckerna till "Full bibliographic data", och den visar ofta hur höga och breda böckerna är. Till exempel; http://www.bookdepository.com/Torment-Lauren-Kate/9780552561808?b=-3&t=-26#Bibliographicdata-26 , och sedan kan du ju bara ta ISBN nummret därifrån och beställa från vart du vill. :)

Svar: Åh vilket bra tips tack ! För det här är verkligen ett störigt problem när det gäller serier!
Lisa

#2 - - Emma:

Håller så med dig, jag hatar när böckerna är i olika storlek! Har samma problem, min Fallen är också kortare än de andra tre böckerna och det är så störigt haha. Ett tips är att titta på förlaget, så att det är precis samma förlag på den boken du har och den du ska köpa. Ofta kan det bara skilja lite, som till exempel "Harper Collins" och "Harper Teen", men det kan skilja i storleken, och det kan bero på om det är den amerikanska eller brittiska versionen. Du kan också kolla om det är häftad eller pocket, för det skiljer också. Eller gör som Petra säger och kollar ISBN numret :) Hoppas det hjälpte lite i alla fall :)

Svar: att det kan skilja i storlek på bara harper collins och harper teen? Är inte det samma förlag fast bara olika grenar av det? Jätte bra tipps, tack så mycket! :D
Lisa

#3 - - Emma:

Jo, det är ju det som är så lustigt, har flera gånger råkat ut för att förlaget är samma, men sen är det olika grenar av förlaget som gett ut böckerna och då har det varit i olika storlekar. Det är en djungel det där :)

Svar: Ja det är det verkligen! Så man får väll se nu, när man börjar ha ganska många böcker, hur olika hela serier kommer att bli ;)
Lisa

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top