Looking for Alaska

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Nu har jag läst min andra bok av John Green, nämligen Looking for Alaska.
För er som inte vet vad boken handlar om så har ni handlingen här:
 
Miles has a quirky interest in famous people's last words, especially François Rabelais's final statement, "I go to seek a Great Perhaps." Determined not to wait for death to begin a similar quest, Miles convinces his parents to let him leave home. Once settled at Culver Creek Preparatory School, he befriends a couple of equally gifted outcasts: his roommate Chip―commonly known as the Colonel—who has a predilection for memorizing long, alphabetical lists for fun; and the beautiful and unpredictable Alaska, whom Miles comes to adore. 

The kids grow closer as they make their way through a school year filled with contraband, tests, pranks, breakups, and revelations about family and life.  But as the story hurtles toward its shattering climax, chapter headings like "forty-six days before" and "the last day" portend a tragic event―one that will change Miles forever and lead him to new conclusions about the value of his cherished "Great Perhaps."
 
 
 
Jag älskade den förra John Green boken jag läste vilket var The Faults in Our Stars. Men jag måste säga att jag inte tyckte denna var riktigt lika bra. Visst jag kände mig lika fängslad av denna bok som den förra men i dettta fall så kände jag inte det där suget "åh jag måste läsa" när jag gjorde annat, som jag gjore med TFIOS.
 
Men sen så gillar jag att detta kanske inte direkt handlar om vanliga tonårsproblem utan hanterar ett lite tyngre ämne. Samtidigt så är det ju kärleksproblem också. Jag gillar att kapitlena är updelade i dagar. Onehundredfortysix days before osv...
 
Jag gillar huvudkaraktären Pudge ;) Verkar som en kille som bara vill ha vänner och vara snäll. Däremot hade jag lite svårare för Alaska.. Skum brud?
 
Jag är så sjukt kluven när det gäller denna. I en del fall tyckte jag den var riktigt bra, samtidigt som att det kanske inte var en bok för mig? Jag är ju som sagt kanske inte jätte mkt gör YA contemporary.
 
Denna var iaf okej och jag gillar ju John Greens sätt att skriva och faktiskt ta upp tyngre ämnen som döden i en vardags variant. Denna bok får iaf ett betyg på 3 av 5 och det är verkligen en helt okej bok :)
 
 
 
 
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top