I am number four

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Jag har nu läst ut boken I am number four av Pittacus Lore. Jag såg filmen när den kom ut för många år sedan och tyckte den var ganska bra (med Alex Pettyfer :D ) så jag tänkte att  jag skulle läsa boken nu när jag nästan inte kommer ihåg filmen.
Så för er som inte vet vad den handlar om så har ni handlingen från Goodreads här:
 
In the beginning they were a group of nine. Nine aliens who left their home planet of Lorien when it fell under attack by the evil Mogadorian. Nine aliens who scattered on Earth. Nine aliens who look like ordinary teenagers living ordinary lives, but who have extraordinary, paranormal skills. Nine aliens who might be sitting next to you now. The Nine had to separate and go into hiding.

The Mogadorian caught Number One in Malaysia, Number Two in England, and Number Three in Kenya. All of them were killed. John Smith, of Paradise, Ohio, is Number Four. He knows that he is next.

Jag älskar ju Aliens och böcker om dom. Sen så är ju den här boken väldigt speciell då (inte jag iaf) läst någon bok som handlar om utomjordingar som gömmer sig på jorden för andra utomjordningar. Men man får följa John medans han försöker gömma sig för Mogadorians och samtidigt dölja hans speciella krafter för människor.
 
Det verkar ha gått ganska bra att gömma sig för John tidigare med bara små incidenter. Men när boken börjar så börjar också hans problem då han får annorlunda krafter som att framkalla ljus i sina handflator och med ren kraft flytta saker i luften (Telekeni).
Sen så träffar han också den underbara Sara som får hans hjärta att fladdra lite extra ;)
 
Boken tar en hastig fart och det händer spännande saker på löpande band samtidigt som man får följa när John får höra mer om Loriens historia och lära sig om vad som hände med sin före detta planet.
 
Den här boken älskade jag, blandningen mellan nya världar, våran planet och historierna som lett fram till boken. Den gör det lätt att hänga med och man har inte så många frågetecken. På en del ställen i boken så måste jag säga att det hela blir ganska förutsägbart vilket gör mig irriterad på John eftersom att han inte fattar. Men å andra sidan så är han nog till viss del en blåögd tonåring, precis som många andra tonåringar, så man kan ju inte vara så sur över det.
Men John har ett hjärta av guld och tillsammans med Sara, Sam och Henri så försöker han överleva för Loriens skull.
 
Allt som allt så är boken riktigt bra och förutom vid enstaka tillfällen så är man konstant fängslad.
Boken får därför ett betyg på 4 av 5 och jag kommer nog ge mig på nästa bok The power of six direkt :)
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top