Cruel Beauty

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Jag har tokläst i dag bara för att bli klar med den här boken innan året är slut ;) Och det lyckades jag faktiskt med.
Så jag har alltså läst Cruel Beauty av Rosamund Hodge och här har ni handlingen:
 
Since birth, Nyx has been betrothed to the evil ruler of her kingdom-all because of a foolish bargain struck by her father. And since birth, she has been in training to kill him.
With no choice but to fulfill her duty, Nyx resents her family for never trying to save her and hates herself for wanting to escape her fate. Still, on her seventeenth birthday, Nyx abandons everything she's ever known to marry the all-powerful, immortal Ignifex. Her plan? Seduce him, destroy his enchanted castle, and break the nine-hundred-year-old curse he put on her people.
But Ignifex is not at all what Nyx expected. The strangely charming lord beguiles her, and his castle-a shifting maze of magical rooms-enthralls her.
As Nyx searches for a way to free her homeland by uncovering Ignifex's secrets, she finds herself unwillingly drawn to him. Even if she could bring herself to love her sworn enemy, how can she refuse her duty to kill him? With time running out, Nyx must decide what is more important: the future of her kingdom, or the man she was never supposed to love.
 

Jag älskade verkligen den här boken. Spännande, fylld med liblig fantasi, en huvudroll som vågar visa att hon är bitter och en motkaraktär som älskar det. 
 
Jag gillar huvudrollen Nyx. Hon både älskar och hatar och man förstår precis varför. Alltså ingen dum och trög tonåring som en del huvukaraktärer kan vara. Visst att hon är bitter på folk som hon kanske inte borde vara, men samtidigt så är det förståeligt för än själv skulle förmodligen tänka lika dant i samma läge. Jag gillar också hur hon hela tiden forstätter kämpa mot den onde trotts att han hela tiden skrämmer och räddar henne. 
 
Sedan så måste jag säga att hennes syster förvånar i slutet på boken och i dom sista kapitlena gillar jag Astraia skarpt men varför får ni läsa er till själva ;) 
 
Storyn i sig måste jag få säga att jag älskar. Värden som är uppbyggd här är spännande och fylld med intriger. samtidigt så måste jag säga att en del saker kunde man gissa sig till innan dom hände men ingenting som gjorde att boken blev dålig. En hel del tvister fanns det också som gjorde att gissningarna ibland blev fel ;) 
 
Som sagt en riktigt intressant och spännande bok. Det hände saker precis hela tiden som gjorde att man var konstant fängslad. Boken är en reetelling av Beauty and the beast vilket man i en del lägen verkligen märker. Men jag tycker också att det är det som gör hela boken. Sen så måste jag säga att jag är mer än trött på att alla böcker blir till serier och triologier så att detta är en "ensamstående" bok gör mig ännumer nöjd och jag tycker dessutom att det var ett ganska bra slut på denna saga. 
 
Som sagt, tyckte riktigt mycket om denna och därför får den ett betyg på 4,5 av 5 :) Läs den om ni inte redan gjort det! ;D
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top