Pride and Prejudice by Jane Austen

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 1
Jag tänkte att jag skulle försöka läsa lite Kalssiker som ni säkert hört mig säga tidigare. Så jag började ju så klart med den mest kända, Pride and Prejudice av Jane Austen. Jag älskar både den gamla Filmen och den nya med Kiera Nightley och kände att jag verkligen vill läsa denna för att se om dessa gjort boken rättvisa och det har dom absolut. 
 
Jag valde dessutom är läsa om familjen Bennet på engelska vilket verkligen varit en utmaning eftersom hela boken var liksom på gammaldags engelska. Så det har tagit mig 10 dagar och vädligt mycket läsande för att ta mig igenom den här boken. 
 
Men jag måste säga att jag tyckte verkligen om boken och hur den är skriven. Det är liksom lite sting i Elisabeth och hennes sätt att prata som tillsammans med Jane Austens allmänna sätt att skriva gör att storyn blir lätt att hantera och inte så dyster. Jag gillar att den är skriven i tredje person samtidigt som man fortfarande får veta vad karaktärerna tycker och tänker. 
Jag gillar också den dragningskraften som man tidigt förstår finns både mellan Jane och Mr Bingley men som absolut strålar mellan Elisabeth och Mr Darcy, 
 
Jag kommer absolut ge mig på någon mer av Jane Austens böcker inom den närmsta framtiden och Sence and Senceability eller Emma ligger nog näst på tur och dessa vet jag inte riktigt hur historien går så dom ska bli intressanta att läsa :)
 
Boken får iaf ett betyg på 4 av 5! :)
 
 
 
Sen så kan jag ju så klart inte låta bli att se filmen igen nu när jag precis läst boken, så det är vad jag gör just nu! :)
 
 
 
#1 - - Amanda:

Jag älskar alla Austen-böcker (fast vissa mer än andra förstås) utom Emma, som inte lyckats läsa från pärm till pärm en enda gång, så jag skulle nog rekommendera Sense & Sensability mer. Men å andra sidan är ju smaken delad, så du kanske tycker helt annorlunda! :D

Svar: Tack jag uppskattar din åsikt så det ska jag nog göra, och just nu är jag faktiskt mer sugen på Sens & Sensability. Vad är det som har fått dig att inte fastna för Emma då? Lite nyfiken ;)
Lisa

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top