Sagan om Ringen mini rev

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Eftersom att typ alla åtmindstonde har sett sagan om ringen filmerna så kommer jag nog skriva en hel del spoilers i denna recension ;) Alla vet ju öndå vad jag pratar om ;)
Jag har här under december åter igen försökt mig på att läsa den första sagan om ringen boken av J.R.R. Tolkien och det har faktiskt gått ganska bra. Jag provade när jag var i fjorton års åldern och då tröttnade jag ganska snabbt. Men denna gång gick det bättre.
 
Det blir ju så klart att jag jämför den här boken en hel del med filmen. Och jag måste säga att dom skiljer sig mer än vad jag tidigare trott. Karaktärer som Tom Bombadill är helt borttagna ur filmen och Golum har en större roll i den första boken än vad har har i filmen. Då skymtar man honom bara i Moria, nu ser Frodo honom genom större delen av resan. 
Jag gillar också Aragon så sjukt mkt i filmerna men nästan ännu mer i boken! Men vart är Arwen? i böckerna så nämns hon typ 2 gånger medans i filmerna så var deras kärlek så stor del! Jag hoppas att det kommer mer om dom två i böckerna.
 
Sen så tycker jag att det här framkommer mer hur Frodos och Sams förhållande är. Sam är ju mer som Frodos dräng medans han i filmen är mer en vän. Så sådana skilnader finns det många, samma sak hur snabbt Gimli och Legolas blir vänner osv. 
 
Jag tycker iaf att boken helt klart är värd att läsa och jag känner att jag verkligen borde ha läst den innan jag såg filmerna. Men det är ju försent att ändra på nu. Men jag tänker i alla fall ta mig an bok 2 här under Januari. :)
Sen så var kanske inte denna bok världens sensation för mig av förståeliga anledningar så därför är jag rädd att den bara kommer få en 3a i betyg av 5. Men jag gillar den och jag ska straxt börja på bok 2! :) 
 
 
 
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top