The Golden Lily

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Nu har jag läst ut The Golden Lily som är bok nummer två i Bloodlines serien som är skriven av Richelle Mead. Detta är en Spinn-off på min älsklings serie Vampire academy och jag läste den första boken i sommras. 
 
Så för er som är nyfikna på handlingen så har ni den här:   (Kan innehålla Spoilers från tidigare böcker) 
 
Sydney Sage is an Alchemist, one of a group of humans who dabble in magic and serve to bridge the worlds of humans and vampires. They protect vampire secrets—and human lives.
Sydney would love to go to college, but instead, she’s been sent into hiding at a posh boarding school in Palm Springs, California–tasked with protecting Moroi princess Jill Dragomir from assassins who want to throw the Moroi court into civil war. Formerly in disgrace, Sydney is now praised for her loyalty and obedience, and held up as the model of an exemplary Alchemist.
But the closer she grows to Jill, Eddie, and especially Adrian, the more she finds herself questioning her age–old Alchemist beliefs, her idea of family, and the sense of what it means to truly belong. Her world becomes even more complicated when magical experiments show Sydney may hold the key to prevent becoming Strigoi—the fiercest vampires, the ones who don’t die. But it’s her fear of being just that—special, magical, powerful—that scares her more than anything. Equally daunting is her new romance with Brayden, a cute, brainy guy who seems to be her match in every way. Yet, as perfect as he seems, Sydney finds herself being drawn to someone else—someone forbidden to her.
When a shocking secret threatens to tear the vampire world apart, Sydney’s loyalties are suddenly tested more than ever before. She wonders how she's supposed to strike a balance between the principles and dogmas she's been taught, and what her instincts are now telling her.

Should she trust the Alchemists—or her heart?
 
 

Jag älskar att dessa Vampyrer och halv-vampyrer blir som en familj genom denna bok. Och även fast Sydney försöker motstå dom så kan hon ändå inte låta bli att gilla dessa vampyrer. Jill med hennes underbara oskyldighet och den överbeskyddande Eddie gör ju så att boken inte blir tråkig, för Sydneys syninkel på en del saker kan verkligen vara torra!
 
 
Sen så dyker ju  Angeline upp nu (För er som läst YA så är det tjejen som Rose slåss med i det lilla samhället i bergen när Rose är på flykt)  och man får följa med om hur hon anpassar sig in i det vanliga samhället och som en ny Damphir beskyddare vilket också är en intressant del. Det går ju liksom både upp och ned för henne.  
 
Men den personen som helt klart gör störst intryck på Historien är Adrian. Jag gillade inte honom helt genom VA, jag tyckte han var lite lätt störig men ändå helt okej. Nu älskar jag Adrian, han gör verkligen hela storyn! Jag kan nästan tycka att denna bok borde kretsa kring honom och inte Sydney ;) 
 
Men Sydney har utvecklats en hel del bara mellan dessa två första böcker. Hon börjar ifrågasätta vad som faktiskt är rätt och fel och samtidigt som hon bärjar släppa lite på sina hämningar och inte är så stel hela tiden. Det gillar jag för hon var fruktansvärt stel i första boken, men nu är det mkt bättra! 
 
Hanglingen i boken tycker jag är bra. Sen så är det väldigt mycket om saker runt omkring. Så denna serie är ju absolut inte lika actionfylld som VA men ändå väldigt bra. Det som fängslar än mest med denna handling är ju att man vill läsa och se vad som händer med alla dessa karaktärer. Sen så klart kommer det ju skurkar och ställer till det en hel del, precis som det ska bara ;) Den slutade dessutoms sjuukt bra och jag vill verkligen se vad som händer här näst! 
Jag tyckte denna bok var bra, trotts att jag inte kan berätta allt pga dom spoiler som skulle bli då.
Så därför tycker jag att boken förtjänar en stark 4a av 5 och jag börjar absolut förstå varför många har en sån sjuk hysteri när det gäller den här serien! :)
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top