A dance with dragons färdigläst!

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Jag trodde att jag skulle bli klar med Clockwork Angel först. Men sen när jag kom hem och började bläddra sp insåg jag att jag hade två kapitel kvar i A Dance with Dragons så jag bestämde mig för att läsa färdigt den först.
 
För er som inte vet vilken bok jag talar om så är det bok nummer 5 i serien A song of ice and fire eller för er som tittat på Tv-Serien så är det  serien Game of Thrones. Så för er som inte läst dom tidigare böckerna så måste jag varna för spoilers! (inte för att jag brukar spoila men iaf ;)
Och här har ni handlingen:
 
In the aftermath of a colossal battle, the future of the Seven Kingdoms hangs in the balance — beset by newly emerging threats from every direction. In the east, Daenerys Targaryen, the last scion of House Targaryen, rules with her three dragons as queen of a city built on dust and death. But Daenerys has thousands of enemies, and many have set out to find her. As they gather, one young man embarks upon his own quest for the queen, with an entirely different goal in mind.

Fleeing from Westeros with a price on his head, Tyrion Lannister, too, is making his way to Daenerys. But his newest allies in this quest are not the rag-tag band they seem, and at their heart lies one who could undo Daenerys's claim to Westeros forever.

Meanwhile, to the north lies the mammoth Wall of ice and stone — a structure only as strong as those guarding it. There, Jon Snow, 998th Lord Commander of the Night's Watch, will face his greatest challenge. For he has powerful foes not only within the Watch but also beyond, in the land of the creatures of ice.

From all corners, bitter conflicts reignite, intimate betrayals are perpetrated, and a grand cast of outlaws and priests, soldiers and skinchangers, nobles and slaves, will face seemingly insurmountable obstacles. Some will fail, others will grow in the strength of darkness. But in a time of rising restlessness, the tides of destiny and politics will lead inevitably to the greatest dance of all.
 
Som vanligt med George R R Martin så är ju storyn om hans Westeros helt otrolig. Jag älskar hur han skriver och alltid lyckas fläta ihop allas historia. Människor som man inte tror ska träffas gör det ovetandes om vem den andre är. Jag älskar sånt när man får följa olika människor, hur deras historier liksom flyter ihop.
I den här boken är det väldigt mycket från Jon Snow på muren, fruktansvärt mycket drakar vilket man älskar såklart och väldigt mycket från andra sidan havet (den sidan som Danerys befinner sig på).
 
Den här boken är ju då den alla karaktärer jag älskar kommer tillbaka i. Som jag berättade tidigare när jag snackade om A feast for crows så utspelar sig bok 4 och 5 samtidigt men att vissa personer är i den första boken och vissa i den andra. Men i slutet på den här boken, A dance with Dragons, gick liksom historierna ihop igen och man fick återigen läsa allas kapitel tillsammans vilket jag såklart älskade. 
 
Folk jag irriterar mig på är såklart Cersei. Hon behöver lära sig att i den här världen kan tyvärr inte kvinnor göra som dom vill. Hon är aldeles för.. jaaa FÖR mycket. Men sen så älskar jag Dvärgen! vilken humor killen har och vad lömsk han är. Han kan verkligen lura sig ut ur många citvationer. Och sen måste jag bara säga hur mycket jag tycker om Danerys. Hon är så godhjärtad och försöker göra så mycket för alla mindre lyckligt lottade och trotts detta blir hon utsatt för svek hela tiden. Och sist men inte minst Jon Snow, för att vara så ung är han nog den som lyckats med the nights watch. Tror inte någon av dom andra hade skött ledarskapet lika bra. Dom är många i den här boken och det händer sjukt mycket hela tiden som alltid OCH epilogen satte verkligen griller i huvudet på en om vad som kommer här näst.
 
Nästa bok kommer ut någon gång under 2015 så det blir mycket väntan för min del, men det är det helt klart värt. Boken är i alla fall skit bra och därför får den ett betyg på 4 av 5.
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top