Äntligen!

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 1
Nu är jag äntligen färdig med Clockwork Angel av Cassandra Clare och det slutade sjukt bra! :) Måste dock säga att jag fått en önskan om en spoiler review så för er som inte vill läsa spoilers får helt enkelt hoppa över detta inlägg!
 
Clockwork Angels handling från Goodreads har ni här för er som inte vet vad boken handlar om:
 
"In a time when Shadowhunters are barely winning the fight against the forces of darkness, one battle will change the course of history forever. Welcome to the Infernal Devices trilogy, a stunning and dangerous prequel to the New York Times bestselling Mortal Instruments series.

The year is 1878. Tessa Gray descends into London’s dark supernatural underworld in search of her missing brother. She soon discovers that her only allies are the demon-slaying Shadowhunters—including Will and Jem, the mysterious boys she is attracted to. Soon they find themselves up against the Pandemonium Club, a secret organization of vampires, demons, warlocks, and humans. Equipped with a magical army of unstoppable clockwork creatures, the Club is out to rule the British Empire, and only Tessa and her allies can stop them"
 

Boken tycker jag chockar igång än lite eftersom det första man får göra är att följa med Will och Jem när dom dödar en demon och dessutom hittar en tonårstjejs lik. Men det är också den händelsen som gör att Will sätter fart att söka efter The Dark sisters. Och det andra man får vara med om är när Tessa kliver av båten i England och blir lurad att följa med The dark sisters eller för att säga det rätt, faktiskt bli kidnappad. Som sagt boken börjar sjukt bra och kastar än direkt in i handlingen. 
 
Sen så gillade jag verkligen då när dom infiltrerade Vampyrerna. Tessa fick ändra skepnad och bli Camille och sen med Magnus Banes och Wills hjälp försökte avslöja att vampyrerna bröt mot Nephilims lagar. Sen när hennes bror dyker upp så slåss hon för honom tillsammans med Will, väldigt spännande och jag kunde verkligen inte lägga ner boken.
 
Tessa är en person som jag först inte riktigt förstod, när hon var kidnappad så var hon så vek och lät sig hotas till lydnad. Sen gjorde det ju så klart inte lättare av att hon blev svag när hon övade sina krafter. Men jag gillar starka brudar som kämpar emot och när det gällde Tessa så märkte man ju inte det på en gång. Men ju längre boken går och hon får utkämpa fler strider, som den med vampyrerna när hon är utklädd till Camille, så blir hon starkare och visar att hon är lite av en hjältinna. Så man kan säga att hon helt klart växer en hel del i mina ögon och för att vara en kvinna under 1800-talet så är hon väldigt modern. Om ni förstår vad jag menar.
 
Jag blir ju direkt kär i Jem, en så snäll och förstående person som lyssnar på allas problem och verkligen bryr sig. Helt klart en drömkille.
 
Det kan man inte riktigt säga om Will Herondale däremot. Efter som jag just läste ut boken så är jag väldigt irriterad över hur han avslutar saker med Tessa. Man vet att dom gillar varandra och det är något där, men han stöter bort henne hela tiden. Sen så är han ju en dryg kille och ska alltid vara lite smådum men samtidigt spela/vara hjälte. Han påminner mig om Jace och han är ju faktiskt Jaces förfader så det kanske inte är så konstigt. 
 
Jag hade hört innan att Magnus Bane skulle vara en stor del av den här bok triologin men han var faktiskt inte med i den här boken så mycket. Dock slutade den som en antydan på mer. Sen så klart tycker jag dom lämnar många lösa trådar om Tessas härkomst och hur hon blev en skepnadskiftare när hennes bror inte är någon. Men det är två böcker till i den här serien och jag kan tänka mig att frågetecknen kommer försvinna då ;) . Boken är 480 sidor lång och det händer saker precis hela tiden. Det är väldigt lite dötid och vädligt mycket action och en hel del nytt av "the downworld".
 
Som vanligt tyckte jag att boken var Skit bra :D och därför får den 5 av 5 i betyg och jag rekommenderar den skarpt för andra läsare, speciellt om du tidigare gillar Cassandra Clares andra böcker :)
 
 
 
 
 
 
#1 - - Emma:

Jag älskar The Infernal Devices, det är en av mina absoluta favoritserier! Och böckerna blir bara bättre och bättre, Clockwork Princess är den bästa tycker jag! :)

Svar: åh när du säger så blir jag bara ännu mer sugen på att fortsätta!:D
Lisa

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top