Legend av Marie Lu

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 2
Nu har jag just avslutat Legend av Marie Lu som är första delen i en dystopi triologi som har fått väldigt bra kritik. 
(handlingen finns i mitt tidigare inlägg)
 
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja med den här för jag känner mig kluven. På ett sätt var boken ritkigt bra men jag fastnade ändå inte i den så som jag gör med många andra böcker, märks kanske eftersom det tagit mig många dagar att läsa ut den. 
 
Det första som jag tänkte på direkt var att vartannat kapitel var hennes och vartannat var hans och det gillar jag verkligen. Då handlar ju boken mer om dom än om bara henne. Och jag gillar verkligen deras karaktärer. June är facinerande över att hon är så smart och kan se saker som en annan kanske inte tänker på och det känns som att för henne är inte allting svart på vitt utan hon ifråga sätter en hel del. Day gillar jag just för att han är ganska spännande och mystisk men ändå jätte smart, och desutom en riktig kämpe. Och såklart så gillar jag den kopplingen som man känner att dom här två får när de möts för första gången även fast att den inte alltid är självklar genom storyn. Jag kan ha lite svårt för att båda karaktärerna bara är 15, känns lite ungt då dom är väldigt seriösa och beter sig ganska vuxet.
 
Sen så är det en intressant värld dom lever i där staden (Los Angeles) där olika delar är fattiga och en del rika och dom rika är så klart väldigt privilegade. Sedan så härjar sjukdomar väldigt mycket genom dom fattigare delarna och det förklaras inte så mycket vad det är eller vart det kommer ifrån i början. Desutom utsätts alla 10 åringar för ett test där resultatet visar vart dom här någon stans och ungefär vilket jobb dom kanske borde ha osv. och det här tycker jag inte heller förklaras speciellt mycket varför och hur det kommer sig. Så jag tror att jag hade för många frågetecken för att verkligen gilla den här storyn så som jag gör med Hungerspelen och andra böcker. 
 
Men trotts detta så var det en spännande handling och boken var väldigt actionfylld och DET gillar jag skarpt! Den här boken är 295 spännande och väldigt händelserika sidor och jag tänker absolut läsa uppföljarna Prodigy och Champion.
 
Boken får ett betyg på 3,5 av 5 från mig :)
 
 
#1 - - Elina:

Jag gillade verkligen den här boken! Väntar spänt på den andra boken med den svenska översättningen! :D

Svar: Jag läste den på engelska så jag kan nog ta uppföljaren ganska så snart. Trodde dock att alla hade kommit på svenska faktiskt? :(
Lisa

#2 - - Elina:

Nepp! Den andra boken kommer på svenska i Februari :(

Svar: Vad tråkigt :( dock måste jag säga att dom är ganska lättlästa på engelska om du skulle vara intresserad :)
Lisa

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top