The Maze Runner

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Aw den här boken var verkligen sjukt bra. Jag måste säga att jag redan har ångrat (i dom cirka 5 minuter sedan jag läst färdigt boken) att jag inte redan har köpt den andra. Men det ska jag helt klart se till att göra.
 
Jaa vart ska jag börja någon stans? Jag vet inte vad jag vill berätta om boken och vad jag ska börja berätta om? Handlingen kan ni iaf läsa HÄR från ett av mina tidigare inlägg.
 
Boken är iaf skriven av James Dashner redan under 2009 så den har funnits ganska länge.Detta är en New York Times best seller som dessutom ska bli film. Filmen ska komma ut någon gång under september 2014 så den får vi ju se fram emot!
Den här boken har jämförts en hel del med hungerspelen vilket jag såhär i efterhand också kan förstå, det finns ju en del likheter ;) 
 
Jag tycker väldigt mycket om huvudkaraktären i boken, Thomas. Det känns som att han är en kille som bryr sig och bara vill vara snäll trotts att han är sjukt nyfiken och ibland lite dumdristig. 
Han får nog en smärre chock när han hamnar mitt i ett gäng killar och ska försöka passa in utan minnen och utan hjälp. Det ända han minns är sitt eget namn. Hela upplägget för den här boken skrämmer mig lite faktiskt. Tänk om en själv skulle få den här sortens minnesförlust och inte minnas någon du tycker om?
Sen efter att tjejen kommer in i lägret så händer det saker på saker på saker. Boken blir väldigt spännande direkt och man har ibland kanske lite svårt att hänge med i en del svängar. Men ändå, en skit bra bok! 
 
Jag tyckte nog det dåligaste med boken var språket som var när killarna pratade med varandra. Författaren skrev det som att grabbarna liksom hade ett eget slang i  sitt "lilla samhälle" vilket jag tyckte var lite halv svårt att läsa i början (men man blev van efter ett tag). Dom kortade ner orden på en del konstiga stället och använde sig av roliga svordomar typ som klunk osv. Intressant idé dock att ge killarna ett udda sätt att prata på, en del av grabbarna har ju trotts allt varit inne i labyrinten i typ 2år.
 
Boken var ju så klart lite grabbig sådär men det var ingenting som jag störde mig på utan det hade man nog förväntat sig? Det är ju ingen kärlekssaga ;)
 
Allt som allt så tyckte jag boken var skit bra. 370 sidor ren spänning och lite problem lösning vilket jag så klart gillar. Sen så hade den en del intressanta vändningar och tvister och ett slut som gör att jag VERKLIGEN vill ha nästa bok nu ! 
Så jag tycker att boken ska få ett betyg på 4,5 av 5 och det förtjänar den verkligen :D 
 
 
 
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top