The Selection

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Nu har jag avslutat The selection av Kiera Cass.
För er som inte vet vad den handlar om så har ni Goodreads handlingen här:
 
"For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.

But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.

Then America meets Prince Maxon. Gradually, she starts to question all the plans she's made for herself and realizes that the life she's always dreamed of may not compare to a future she never imagined."

 
Som vanligt när jag plockar upp nya böcker har jag svårt att sluta, men med den här hade jag svårt att sluta på ett helt annat sätt. För det första så gillade jag huvudrollen America väldigt mycket. Hon var alltid snäll mot andra och inte så himmla ytlig men hon sa alltid ifrån och gav en hel del dryga motkommentarer och sånt gillar jag! Sen så var hon alltid ärlig och det är sällan karaktärer i böcker kan vara det eftersom dom oftast har många hemligheter medans America bara har en.
Dessutom älskar jag Prins Maxon, han var jämt så himla förstående och lyssnade verkligen på andra medans det intrycket som gavs om honom i början på boken var att han var ytlig.
Sen så har jag svårt för Americas första kärlek Aspen men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför?  
 
Jag gillade den här boken Väääldigt mkt och det var nog väldigt mkt på grund av Americas humor. Många sånna här "framtids" böcker är mörka där många svälter och folket försöker kämpa för rättvisa. Visst är delar av folket fattigt och alltid hungriga och America försöker och vill göra något åt det. Men på något sätt blir den här boken en väldigt glad bok med mycket humor samtidigt som dom alvarliga ämnena gör boken seriös där emellan.
 
Den är inte så actionfylld som dom böckerna jag brukar gilla utan i stället var det mycket intriger mellan tjejerna i tävlingen. "The Selection" som tävlingen heter där 35 tjejer ska tävla om den unge prinsen hjärta är vädligt intressant upplag och blir så klart fylld av alla intriger och dumma brudar som tror att de är bättre än andra. Men en del tjejer är såklart jätte trevliga och har inte samma tävlings inriktning som en del andra. Trotts att jag inte gillar tonårsintrigesböcker (så ofta) så gillar jag den här mycket för att det mesta kretsar kring Amreicas och prins Maxons relation och hur den växer fram.  Och som sagt det här är en bok fylld med mycket humor och roliga kommentarer mellan allt som är seriöst och det gillar jag verkligen!
 
Som vanligt så kan jag inte lägga ner boken när jag väll börjat och den här känner jag extra mycket så för. Så jag är lite sur att jag inte har nummer två i min hand på en gång men The Elite får tyvärr vänta lite.
 
Den här boken är enligt mig värd 5 av 5 i betyg för att den är så sjukt bra och den vandrade just upp i kategorin mina favoriter och blev dessutom årets första fullpoängare hos mig ;) Helt enkelt en sjukt bra bok!
 
 
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top