Outlander

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Åh jag har precist läst Färdigt Främlingen (Outlander) från Diana Gabaldon. Sådan underbar bok! 
 
The year is 1945. Claire Randall, a former combat nurse, is back from the war and reunited with her husband on a second honeymoon--when she walks through a standing stone in one of the ancient stone circles that dot the British Isles. Suddenly she is a Sassenach--an "outlander"--in a Scotland torn by war and raiding Highland clans in the year of Our Lord...1743.

Hurled back in time by forces she cannot understand, Claire is catapulted into intrigues and dangers that may threaten her life...and shatter her heart. For here she meets James Fraser, a gallant young Scots warrior, and becomes a woman torn between fidelity and desire...and between two vastly different men in two irreconcilable lives.

Jag verkligen älskade denna bok. Fylld med en massa kärlek och massa spänning så var jag fängslad från början och hela vägen fram till slutet. Jag gillar verkligen historiska romaner med en massa info om hur det var då och där man får följa hur karaktärerna anpassar sig.
Därför tycker jag denna historia är extra intressant eftersom Claire redan kommer från en historiskt sett redan spännande period, efter-krigs-tiden, och sedan hamnar i ett 1700-tals Scottland med alla scottska vildar.
Claire anpassar sig, trotts omständigheterna, ändå ganska bra men det är intressant att få följa hennes ändå ganska moderna tankesett och hur det krockar med den gamla skottska synen att se på kvinnor. 
Å sen den där James Fraiser. Jisses. Honom kan man verkligen både älska och hata. Men jag gillar honom för hans mod och stora kara styrka som blandas med hans pojkaktiga busighet. 
 
En enda lite dålig sak jag har att säga om den här boken är att det ibland blir lite för mkt med omgivningarna och efter att par gånger blir det väldigt tjatigt. Men dom sidorna går lätt att bara skumma igenom så att man ändå ganska lätt tar sig vidare i boken.
 
Jag kan säga att kan jag lägga mina vantar på nästa bok så kommer jag göra det DIREKT! Trotts att alla böckerna i denna serie är väldigt långa kan jag säga att den första flyter på riktigt bra och att jag som sagt verkligen har haft svårt att slita mig!
Boken älskade jag (som ni kanske förstått) och kommer därför ge den ett betyg på 4,5 av 5 !
 
 
 
 
 
Det verkar också som att denna bok ska bli tv-serie också och det är äkta lycka det! :D

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top