The 5th Wave

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Jag har just läst ut The 5th Wave av Rick Yancey och den var riktigt riktigt bra! Här har ni handlingen för er som inte vet vilken bok jag pratar om:
 
After the 1st wave, only darkness remains. After the 2nd, only the lucky escape. And after the 3rd, only the unlucky survive. After the 4th wave, only one rule applies: trust no one.

Now, it’s the dawn of the 5th wave, and on a lonely stretch of highway, Cassie runs from Them. The beings who only look human, who roam the countryside killing anyone they see. Who have scattered Earth’s last survivors. To stay alone is to stay alive, Cassie believes, until she meets Evan Walker.

Beguiling and mysterious, Evan Walker may be Cassie’s only hope for rescuing her brother—or even saving herself. But Cassie must choose: between trust and despair, between defiance and surrender, between life and death. To give up or to get up.
 

Jag kan säga att den här boken fångade mig direkt, från första sidan. Efter typ 40 sidor så blev jag tvungen att lägga ner boken och redan då längtade jag efter att få plocka upp den igen. Sådan brukar jag annars bara bli en bra bit in i en riktigt bra bok. Så man kan säga att jag tycker att den här boken verkligen hade en intressant handling som verkligen fångat mitt intresse. 
 
Cassie och hennes familj är nog en av dom få famijler i världen där nästan hela familjen klarat sig ifrån sjukdomen. Det gör ju att man undrar om det är någon speciellt med dom som kanske kommer längre fram? Jag gillar Cassie. En smart och rolig tjej som verkligen har "trust issues". Men sen kanske det är förståeligt också då ingen vet hur dessa Aliens ser ut. Men jag gillar henne och hennes kämparglöd. 
 
När det gäller handlingen så tycker jag att författaren gör ett sjukt bra jobb. Först hoppar rätt in i den redan förstörda världen och sedan låter Cassie återberätta hur det hela gick till. Sen delar han upp det hela så att man får följa andra personer än Cassie. Lite roligt också att han aldrig berättar vem så att man får gissa lite i början tills det blir självklart vems kapitel man läser ;) 
 
Jag har nog sällan längtat hem så mycket bara för att få läsa en bok som jag gjort med den här. Man fastnar verkligen! Sjuukt bra! Så därför får den 5 av 5 i betyg! Älskar verkligen och kan inte fatta att jag måste vänta tills i höst på uppföljaren som heter The Infinite Sea och kommer ut i september. Denna bok ska dessutom bli film och den ska bli riktigt intressant att se! :D
Highly recommended!
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top