Farlig Förmåga

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 1
Nu har jag läst ut Farlig Förmåga (the cahill witches chronicles) av Jessica Spotswood. Har läst och hört vädligt mycket bra om den här bokserien så jag såg verkligen fram emot att läsa denna. Handlingen har ni här från Adlibris:
 
Cate och hennes systrar är häxor men det måste hemlighållas annars riskerar de att förvisas, fängslas eller till och med dödas. Storasyster Cate har lovat att beskydda sina yngre systrar men det blir komplicerat när hon hittar sin döda mammas dagbok. Om det som står i den är sant är de inte säkra - kanske inte ens från varandra
 

Det handlar verkligen om ett 1800-tals samhälle där kyrkans männ styr byn och dessutom jagar alla unge flickor i jackt på häxor. Det är många oskylldiga tjejer som anklagas för häxeri och skickas iväg vilket gör att detta samhälle trippar på tårna. Men det betyder också att samhället kryllar av mer häxor än man tror, som lever i det fördolda.
 
Huvudrolls innehavaren Cate Cahill har väldigt mycket på sina axlar sedan hennes mor dog och hon verkar dessutom vara en ganska orolig person. Men jag gillar henne, hon har humor och kan skämta om sig själv och har vädligt stora krafter. Cate har ju också två systrar som också kan utöva magi, Maura och Tess. Jag gillar Tess, hon verkar så förstående och tålmodig och samtidigt riktigt smart. En perfekt lillasyster helt enkelt! Det är dock många tillfällen i boken då någon av systrarna tappar fattningen och håller på att avslöja sig själva som häxor. 
Men inte nog med att kyrkans män jagade dom, pga profetian och är dessutom deras mot-order systraskapet ute efter den mest kraftfulla av systrarna Cahill.
Och sen är det ju bokhandlarens son Finn. Vad jag gillar den här killen.! Han verkar helt rätt för Cate och förstående för hennes olika dilemman. En sådan gullig kille han är och han står dessutom upp för dom människorna han älskar och tror på. Blev nog faktiskt lite småkär i honom nu när jag läste boken ;)
 
 
Den här boken är verkligen någon sorts katt och råtta lek i 1800-tals miljö samtidigt som det utspelar sig en "jag-har-störst-krafter-tävling". Den är alltid spännande och det händer hela tiden nya saker som ytterligare komplicerar Cates liv. Den är bra och så spännande så att man inte kan lägga ner den, samtidigt som det inte blir för mycket. Man får fortfarande vara med på kännslorna och även dom små detaljerna vilket man uppskattar i en sån här bok där det händer mycket saker. Jag kan inte vänta på att få tag i nästa bok. Jag ska nog önska den i födelsedags present ;) Sen så tycker jag att man inte kan förneka hur snyggt omslaget är. Jag tycker nog att den här boken är en av dom, med finast omslag, som jag har! (Mycket finare än det amerikanska omslget iaf)
 
Boken får i alla fall ett betyg på 5 av 5 från min sida, som sagt, jag älskade verkligen den här boken!
 
 
#1 - - Klara:

När jag läste din recension kom jag att tänka på att det var ett tag sedan jag läste Farlig förmåga. Jag måste nog läsa Stjärnmärkt snart för Farlig förmåga var ju väldigt bra! :)

Svar: Ja visst var den! jag längtar efter att få tag på Stjärnmärkt! :D
Lisa

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top