The Tales of Beedle the Bard

recensioner / Permalink / 0
Jag har ju glömt att berätta att jag nu ätnligen har läst den sista extraboken till Harry Potter böckerna. The Tales of Beedle the bard tillsammans med Fantastic beasts and where to find them har stått i min bokhylla ett par månader nu. Så jag fick ett ryck att läsa The Tales.. nu när jag fick lite Harry Potternostalgi av att se den sista filmen igen. 
 
Det är i alla fall några vädligt intressanta sagor och några av dem kan jag inte förstå att alla Trollkarar berättar för sina barn? hade jag hört några av dessa saker vid 4 års oldern hade jag nog drömt mardrömmar. Så jag hoppas att alla häxor och trollkarar där ute inte får höra dessa sagor för tidigt. 
 
Trotts att det är den saga som man har hört förut så tycker jag nog ändå att sagan om dom tre bröderna var den bästa av dom 5 som fanns i boken. Men räknar man bort den så gillar jag Babbity Rabbity and her cackling stump bäst. Den var liksom lite mer fylld med humor och en lite lättare saga än dom andra som hade mer tyngd och kanske ett syfte bakom. 
 
Efter varje saga får man läsa Dumbledores kommentarer om varje saga. Där i finns det en hel del intressant fakta och en hel del intressanta kommenatrer. men jag tycker att det blev för mycket. Enligt mig så skulle hans kommentarer kunna varit mindre och kortare och kanske inte lika babbliga. Jag tappade liksom intresset där mellan sagorna. 
 
Det finns en bok till som jag inte har, som tillhör dom tre extra böcker J.K Rowling skrev till Harry Potter. Jag tror den heter Quiditch of all ages. Någon som har läst den och kan rekommendera den?
 
Allt som allt så var den bra och definitiv kul att få läsa efter att ha hört så mycket om dom och det kanske blir sagor som jag läser för mina barn sen, vem vet? ;)
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top