The Winners curse

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Nu har jag läst the winners curse av Marie Rutkoski. Denna bok är den första i hennes nya triologi då denna kom ut nu i mars. Här är ni handlingen från goodreads för er som inte vet vad den handlar om:
 
As a general’s daughter in a vast empire that revels in war and enslaves those it conquers, seventeen-year-old Kestrel has two choices: she can join the military or get married. But Kestrel has other intentions. 
One day, she is startled to find a kindred spirit in a young slave up for auction. Arin’s eyes seem to defy everything and everyone. Following her instinct, Kestrel buys him—with unexpected consequences. It’s not long before she has to hide her growing love for Arin. 
But he, too, has a secret, and Kestrel quickly learns that the price she paid for a fellow human is much higher than she ever could have imagined. 
Set in a richly imagined new world, The Winner’s Curse by Marie Rutkoski is a story of deadly games where everything is at stake, and the gamble is whether you will keep your head or lose your heart.
 
Jag tycker att boken var riktigt bra. Världen som boken utspelar sig i kan jag tycka är lite svårplacerad och sederna och andra traditioner man fick ta del om i början kanske var lite svåra att förstå vilket gjorde att jag inte fastnade direkt. Men när man får lära känna Kestrel och förstå hennes kännslor så älskar man bara boken!
 
Kestrel är egentligen bara en vanlig tjej som inte vill slåss som många andra i hennes ålder utan bara ägna sitt liv åt musik och speciellt sitt piano. Men musik är för slavar och hennes far tvingar henne att öva krigsstrategier och liknande trotts att hon inte gillar det. Kestrel är en riktigt smart tjej som man får märka senare i boken men hon väljer att lite på fel person. Hennes hjärta blir bara större och större för Arin vilket inte går ann då han är slav.
Jag gillar Arin också då han har ett riktigt gott hjärta och verkligen väljer att kämpa och kanske riskera sitt liv för sitt hem och sitt folks skull.
 
Jag gillar boken och det faktum att man får följa bådas tankegångar och händelser runt omkring. Sen att saker fungerar kanske lite som under medeltiden med svärd och knivar och krig osv fast att här är det inte konstigt om tjejerna tar värvning i det militära, ja det faktiskt förväntas av dom här. Det gillar jag, världen behöver mer krigartjejer! ;)
Åh sen slutade boken så sjukt bra med. Massa nya händelser och vändningar blev bara under dom sista 20 sidorna som gör mig sur för jag vill så hemskt gärna veta mer! Men nästa bok kommer i mars nästa år.. *sad face*
 
Allt som allt boken var riktigt riktigt bra och får därför 4,5 av 5 i betyg av mig och en sjukt start rekommendation! :)
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top