Shadow and Bone

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Nu har jag läst ut boken Shadow and Bone skriven av Leigh Bardugo.  Och såklart, för er som inte vet vilken bok det är eller vad den handlar om så får ni handlingen här:
 
The Shadow Fold, a swathe of impenetrable darkness, crawling with monsters that feast on human flesh, is slowly destroying the once-great nation of Ravka. Alina, a pale, lonely orphan, discovers a unique power that thrusts her into the lavish world of the kingdom's magical elite - the Grisha. Could she be the key to unravelling the dark fabric of the Shadow Fold and setting Ravka free? The Darkling, a creature of seductive charm and terrifying power, leader of the Grisha. If Alina is to fulfil her destiny, she must discover how to unlock her gift and face up to her dangerous attraction to him. But what of Mal, Alina's childhood best friend? As Alina contemplates her dazzling new future, why can't she ever quite forget him?
 
 
Helt otroligt vad jag tyckte den här boken var bra. När jag läste baksidan först så trodde jag att den skulle vara lite som alla andra böcker om häxor och trollkarlar som man läst. Men oj vad jag hade fel. Det här med grisha är ju något helt nytt och att dom är uppdelade i tre olika grupper om vilken magi det är dom kan utföra gör ju dessutom att det blir lite speciellt. Många av dom vanliga "Häx-böckerna" har ju lite bakgrund i vår historias häxjakt och dom är inte alltid så välkommna. Men i den här världen som Leigh Bardugo på ett helt otroligt vis, fantiserat fram, så är grisha dom som är rika och dessutom högt uppskattade av kungen oavsett vilken bakgrund respektive grisha kommer ifrån. Också något som inte är så vanligt!
 
Huvudrollsinnehavaren Alina verkar vara en ganska normal, men sliten, föräldralös tjej som har haft sin kompis Mal som ända familj. När hon sen upptäcks ha speciella krafter som ingen annan har vänds hennes värld uppochned. Oftast upptäcks Grisha vid ung ålder och dom får därför gå i en speciell skola, men hon är ju nästan vuxen när hon blir upptäckt. Så man får följa med henne på en resa där hon får lämna sin familj och ge sig in i en helt okänd värld där hon dessutom känner att hon är väldigt efter. En helt klart kännslomässig bergochdalbana fär Alina. Hon är väldigt kännslosam, vilket man kan förstå, samtidigt som hon är lite jävlar anamma i sig. Det känns som att hon bestämt sig att hela denna resa inte ska få ändra på henne och det gillar man ju skarpt! Sen så kan jag tycka att hon mellan varven är lite blåögd. Välrdens mäktigaste person kysser henne och det första hon tror är dom kanske är kära? Sen som sagt så är det väll inte lätt att hantera allt detta samtidigt. Men ändå.
 
Sen så gillar jag verkligen hennes Mal och hennes ända Grisha-vän Genya. Genya får verkligen oss läsare att skratta medans Mal är den pojkvänn vi alla någon gång verkligen velat ha. Båda verkar godhjärtade trotts den hårda värld båda fått uppleva.
 
Sen SÅ KLART så slutade boken med en fråga från mig: VAD HÄNDER SEN DÅ? Irriterande. Det var liksom ingen riktigt cliff-hanger utan ett mer: Jaha men nu då? Va fan? Finns det ingen mer text nu? Man har verkligen världens sug på att läsa vidare och få se vad som händer i Ravka och med Alina. Jag är mer än ivrig på att få tag på nästa bok. Jag vet också nu vad det är alla har snackat om. Tidigare när folk har prisat denna bok så har jag kännt lite ja ja så sjukt bra kan den ju ändå inte vara. Men som sagt jag hade sjuukt fel och nu sitter jag här själv och suktar efter nästa!
 
Boken är helt klart en av mina nya favoriter och förtjänar därför en 5a av 5 möjliga! Jajjamen du hörde rätt! :D Den här boken är en full-pottare! Helt klart värd att läsa för er som inte gjort det!  Ett tipps kan dock vara att ta er tid och läsa mer än 50 sidor så att ni verkligen kommer in i boken direkt! Då blir det nog lättare att hänga med i handlingen. :)
 
 
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top