Röd Måne

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Nu har jag läst Röd måne som är skriven av Elisabet Nemert. För er som inte vet vilken bok det är eller vad den handlar om så kommer handlingen här: 
 
Häxprocesser, kärlek och maktkamp i 1600-talets Sverige
Månen lyser flammande röd den frostiga höstnatt i nådens år 1626 när läkekvinnan Ingrid Ingemarsdotter rider mot sitt hem, gården Näs nära Skokloster i Uppland. Röd måne är ett djävulstecken, ett lockrop från den onde själv som då kallar de sina till sig. När månen är röd håller man sig inomhus om man är rädd om sin själs salighet.
Plötsligt bryts tystnaden av ett spädbarns hjärtslitande gråt och vid vägkanten hittar Ingrid ett övergivet nyfött flickebarn. Flickan döps till Indra och växer upp hos Ingrid, som skänker henne all sin kunskap om växternas läkande förmåga.
Men Indra har också begåvats med läkande händer, en förmåga som måste hållas hemlig. Den som har kraft att läka sjukdom har också kraft att framkalla det som är ont. Och straffet för trolldom är döden.
När häxbålen tänds över landet drar en klappjakt igång som tvingar Indra på flykt.
I Röd måne får vi följa Indra och hennes kamp för de mest utsatta i det av krig och umbäranden drabbade Sverige. I Europa rasar trettioåriga kriget och Gustav II Adolf har fallit i slaget vid Lützen 1632. Den unga Kristina, jämnårig med Indra, är nu Sveriges drottning och ödet kommer att föra samman dessa båda kvinnor och för alltid förändra Indras liv.
 

Jag gillar väldigt mycket att läsa böcker som delvis handlar om sveriges historia och delvis om kanske lite övernaturliga saker. Böcker som sagan om isfolket och betvingade har fångat mina ögon förut och jag har verkligen älskat dom. 
 
Jag tycker att Elisabet skriver väldigt bra och man kan vädligt lätt följa med i karaktärers tankegångar. Sen så fiins det såklart en hel del dötid även i denna boken. På något sätt har jag fått för mig att svenska författare är sjukt duktiga på att liksom skriva in dötid i sina böcker. Men det kanske bara är något jag inbillat mig ;) 
 
Jag gillar iag storyn och hur Indras liv vävs ihop med andra karaktärer under bokens gång. Som till exempel hur hon första gången får möta drottning kristina och hur dom ses även i vuxen ålder av en slump. Jag gillar också Indra som karaktär. Boken utspelar sig i ett Sverige där folk bara bryr sig om sig själva och låter folk frysa ihäj ute på gatan och vägrar hjälpa till bara för att rädda sitt eget skinn. Men Indra är inte sån. Hon hjälper andra även fast hon själv inte ibland har så mycket att ge. Hon tar betalt för sina läke-tjänster av dom rika medans hon hjälper dom fattiga gratis. Sen älskar jag också att hon kämpar för att få bara en fri ung kvinna i en tidsålder då kvinnor bara är till för att föda barn. 
 
Som sagt en väldigt bra skriven bok och bra karaktärer och en fin handling. Jag gillar den ganska mycket ändå trotts att den har sina dö-tillfällen och kanske inte alltid är så händelsefull. Det är inget högt tempo i boken precis. Men den är kärleksfull och framhäver människors fina sida.
Boken får därför ett betyg på 3 av 5 och det tycker jag är vad den är värd.
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top