Half-Blood

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Under sommaren så läste jag ut Half-Blood av Jennifer L Armentrout. Jag har hört mycket gott om denna och valde därför att plocka upp den. För er som inte vet så har ni handlingen här:
 
The Hematoi descend from the unions of gods and mortals, and the children of two Hematoi pure bloods have godlike powers. Children of Hematoi and mortals--well, not so much. Half-bloods only have two options: become trained Sentinels who hunt and kill daimons or become servants in the homes of the pures. Seventeen-year-old Alexandria would rather risk her life fighting than waste it scrubbing toilets, but she may end up slumming it anyway. There are several rules that students at the Covenant must follow. Alex has problems with them all, but especially rule #1:Relationships between pures and halfs are forbidden. Unfortunately, she's crushing hard on the totally hot pure-blood Aiden. But falling for Aiden isn't her biggest problem--staying alive long enough to graduate the Covenant and become a Sentinel is. If she fails in her duty, she faces a future worse than death or slavery: being turned into a daimon, and being hunted by Aiden. And that would kind of suck.
 
 
Jag öppnade denna bok med ett väldigt stort intryck av att denna skulle vara väldigt lik Vampire Academy, vilket den också var. I början störde jag mig väldigt mycket för att jag tyckte att det var exakt som VA. Men ju mer jag läste desto mer kom skilnaderna in och även fast att "samhällsuppbyggnaden" är nästan exakt lika så tar historierna olika vändningar och denna har dessutom en hel del mytologi i sig.
 
Jag som har VA på samma höga pedistal som Harry Potter måste ändå säga att jag gillade denna bok. Kanske inte riktigt så mycket som VA, men ändå riktigt mkt. (så fort jag slutat störa mig på likheterna ;)
 
Huvudrolls tjejen Alex har blivit tvingad att leva utanför samhället i 3 år och kommer in i skolan igen helt grön. Jag gilalr den grejen. Att hon hela tiden måste kämpa sig uppåt. Hon är en tjej som är rolig och enligt mig ganska intressant. (tyvärr inte lika vittsig som Rose) Jag gillar hennes tankegångar och att hon inte är så tjejig som en del andra protagonister kan vara. Sen så omringar hon sig med killar, Aiden, Caleb och Seth och av dessa kan jag säga att Seth inte faller mig i smaken.. Så på det planet tänker jag och Alex lika ;)
 
Storyn är spännande och det händer mycket saker hela tiden. Och det jag gillar bäst, det är mycket ACTION! :) Samtidigt som en del tonårsproblem och familjestrul spelar in.
I alla fall en riktigt bra bok och dessutom ganska lättsam och lättläst enligt mig.
 
Den tycker jag är värd ett betyg på 4 av 5 och jag har redan gett mig ut på jakt efter uppföljarna ;)
 
Det blev visst mer av en jämförelse till VA än en recension tror jag hehe ;)
 
 
 
 
 
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top