Northanger Abbey

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 0
Jag har nu läst Northanger Abbey som är skriven av Jane Austen ( jag började på den i Januari) men tog en lång "Shatter me & Bloodlines" paus och avslutade denna först nu.
 
Här är handlingen från Goodreads:
 
During an eventful season at Bath, young, naïve Catherine Morland experiences the joys of fashionable society for the first time. She is delighted with her new acquaintances: flirtatious Isabella, who shares Catherine's love of Gothic romance and horror, and sophisticated Henry and Eleanor Tilney, who invite her to their father's mysterious house, Northanger Abbey. There, her imagination influenced by novels of sensation and intrigue, Catherine imagines terrible crimes committed by General Tilney. With its broad comedy and irrepressible heroine, this is the most youthful and and optimistic of Jane Austen's works
 
 
Jag var tyvärr ganska svajig när det gäller den här boken. Jag tyckte nämligen att den började riktigt bra och jag älskar ju verkligen dessa gamla engelska världar med baler och kvinnor som bara söker efter giftemål. Pride and Prejudice är ju verkligen en underbar bok. Men denna tog en helvändning efter halva boken. Kanske för att jag tog en paus mitt i och läste Shatter Me, när jag sedan började på den igen tyckte jag att boken tappat stinget och att den inte alls var lika intressant och rolig som innan.
Så nu på slutet känns det som att jag läste superfort och verkligen plågade mig igenom denna. Men som alltid är jag ju glad att få läsa det lyckliga slut som alltid blir i den här sortens böcker ;)
Så sista kapitlet var riktigt bra igen :P
 
Nae men karaktärerna var helt okej (ingen som är riktigt lika stark som Elisabeth) och det var en hel del rika ung-karlar. Jag gillade denna bok lite mer för att den hade vissa "skräck" inslag och i alla fall huvudkaraktären blev riktigt rädd flera gånger. Jag gillar också hennes nyfikenhet, den verkar vara kanska okonventionell för denna tidsperiod.
 
Så sammanfattat, jag gillade inte denna mer än Pride and Prejudice, men den var helt klart värd att läsa OM man är på humör för sånna böcker, vilket jag inte var i slutet av boken.
Den får ett betyg på 2,5 av 5, den kom ju halvvägs iaf ;)
 
 

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top