A Study In Scarlet

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 1
Nu har jag alltså läst min första bok av Arthur Conan Doyle och det är den första boken i serien om Sherlock Holmes. A Study In Scarlet vilket är den första boken där Sherlock och Dr Wattson träffas.
För er som inte vet vem Sherlock Holmes är (kanske ni skulle ta och vakna) Så har ni handlingen här:
 
In the debut of literature's most famous sleuth, a dead man is discovered in a bloodstained room in Brixton. The only clues are a wedding ring, a gold watch, a pocket edition of Boccaccio's Decameron, and a word scrawled in blood on the wall. With this investigation begins the partnership of Sherlock Holmes and Dr. Watson. Their search for the murderer uncovers a story of love and revenge-and heralds a franchise of detective mysteries starring the formidable Holmes.
 
Jag måste ändå säga att jag tycker detta är en riktigt bra bok och trotts att språket kanske blir lite jobbgt så fastnar man och vill inte sluta. Jag gillar att detta är skrivet ur Dr Wattsons vinkel, det blir ju liksom som att han studerar Sherlock medans Sherlock studerar fallet. Vädligt intressant!
 
Jag blev lite förvillad i mitten när storyn hoppar från London till Salt Lake City, jag var liksom inte beredd på att få följa någon annan mitt i storyn utan oförklarlig anledning. Men har man varit uppmärksam tidigare så hänger man nog med på varför så småning om. Annars så vävs det hela ihop fint i slutet.
 
Anledningen att jag gillar denna bok är nog pga Sherlock Holmes huvud. Vem skulle inte vilja vara så smart och uppmärksam som honom?
Jag gillade denna skarpt (speciellt för att vara en klassiker) Trotts att det inte är lika fartfylld som jag är van vid. Trotts detta så får boken ett solklart betyg på 3 av 5 och denna rekommenderas starkt, även för er som kanske inte alltid gillar klassiker.
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Salito:

Den 22 maj är det författaren Sir Arthur Conan Doyles födelsedag. Han föddes 1859 och är förstås mest känd för sina böcker om Sherlock Holmes. Hos Salito firar vi skaparen till en av litteraturens största kultfigurer med en tävling. Hatten som förknippas med privatdetektiven, en s.k. deerhunter, finns gömd någonstans bland Salitos produkter på hemsidan.

Den vara som fått en hatt är också vinsten.
Ditt svar + adress skickas till [email protected]
Bland de rätt inskickade svaren dras en vinnare.
Tävlingen avslutas torsdag 28/5

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top