Graceling

Lisa Rekommenderar, recensioner / Permalink / 2
Jag har nu äntligen get mig på Graceling av Kristin Cashore, den har nog stått i min bokhylla i äver två år och har av okänd anledning alltså inte blivit läst. Och för er som inte vet vad denna bok handlar om:
 
 
In a world where people born with an exceptional skill, known as a Grace, are both feared and exploited, Katsa carries the burden of a skill even she despises: the Grace of killing.

Feared by the court and shunned by those her own age, the darkness of her Grace casts a heavy shadow over Katsa’s life. Yet she remains defiant: when the King of Lienid’s father is kidnapped she investigates, and stumbles across a mystery. Who would want to kidnap the old man, and why? And who was the extraordinary Graced man whose fighting abilities rivalled her own?

The only thing Katsa is sure of is that she no longer wants to kill. The intrigue around this kidnapping offers her a way out – but little does she realise, when she takes it, that something insidious and dark lurks behind the mystery. Something spreading from the shadowy figure of a one-eyed king...
 
 
Jag måste säga att jag älskar upbyggnaden av världen och hur det hela funkar med gåvorna som en del har osv. Jag fastnade direkt så fort författaren började väva ihop denna värld. Den är spännande och intressant och ändå ganska lättläst. Det är inte så mycket termer som är svåra att förstå, vilket det annars kan bli i denna typen av fantasy. Jag älskar också hur författaren beskriver denna värld för i mitt huvud är det mesta väldigt vackert och beundransvärt. Jag vet inte om det bara är min uppfattning men jag tycker att Kristin Cashore har skrivit hela storyn på ett vackert sätt, vilket gör världen vacker.
 
Jag gillar också huvudkaraktären Katsa IBLAND och IBLAND är hon bara en jobbig j*kla barnunge som behöver lära sig att tygla sitt temprament. Men samtidigt gillar jag att hon är så oförutsägbart arg och brutal vilket där med spär på hennes "grace of Kiling".
 
Jag har nog inte så mycket mer att säga för jag tyckte att den var bra men samtidigt kanske inte det BÄSTA jag läst. Denna känns som en blandning av Shadow & Bone och Throne of Glas. Men på ett bra sätt! :)
 
Jag blev helt klart fängslad från första stund och det är mycket action och en hel del råhet vilket jag tycker det är lite för lite av i YA Genren ;) Så boken förtjänar helt klart ett betyg på 4 av 5 och jag ska givetvis kasta mig på restrerande böcker i serien snart ^^
 
 
 
 
 
Jag fick hem uppföljarna till Graceling igår, Fire och Bitterblue och jag insåg att man inte får följa Katsa i dom böckerna. Varför inte? Jag trodde att detta skulle vara en uppföljare på hennes äventyr? Åh jag blev så sjukt besviken och jag vet inte om jag är på humör med att fortsätta denna serie över huvud taget nu.....
Så är det någon som tycker att serien är bra i alla fall eller har någon annan åsikt om serien, så kommentera gärna! :)
#1 - - veronica :

Det är jobbigt när de byter karaktär när man verkligen fastnat för en. Har inte läst serien själv, men hört att det är värt fortsätta då de andra också ska vara riktigt bra!

Svar: Ja då håller jag tummarna för att det är så! :) Kommer bli riktigt besviken om dom andra inte är lika bra x)
Lisa

#2 - - Petra:

Katsa och co kommer ju tillbaka i sista boken, även om man inte följer hennes perspektiv (det handlar ju om Bitterblue då). Jag tycker att själva serien är helt okej, men första boken var ändå den bästa. :)

Svar: Åh kommer dom tillbaka? Ja då kanske det är värt att läsa dom andra ändå? :) Jag kanske får ge dom ett försök till ^^
Lisa

Lisa’s quotes


Goodreads Quotes
Till top